top of page
חיפוש

איך מסבירים לילדים על מוות?


ואיך סולי יכולה לעזור לכם בהסבר...

במציאות בה אנו חיים, ילדנו נחשפים כבר בגיל צעיר מאוד לנושא המוות. הם רואים חיית מחמד

שמתה, שומעים על סבא של חבר שנפטר או נחשפים לידיעה על פיגוע בטלוויזיה... ואז מגיעות השאלות שגורמות להורים רבים מבוכה גדולה כי הם לא ממש יודעים מה לומר וחוששים לעורר אצל ילדיהם חרדות מיותרות.

בנוסף, לא פעם ישנם מצבים אחרים בהם יש צורך להכין את הילד לקראת מוות צפוי של קרוב משפחה או לבשר על מוות פתאומי כתוצאה מפיגוע או תאונה.

ילדים סקרנים מאוד ועסוקים בשאלות קונקרטיות – מה זה אומר למות? איפה הוא נמצא עכשיו? איך הוא נושם מתחת לאדמה? והם זקוקים לתשובות בהתאם לגילם ולמידת ההבנה שלהם.

אני זוכרת את בני הבכור בן ה-3 מנסה להציץ לתוך החלונית הקטנה שקבועה במצבתו של אבי ז"ל. וכששאלתי אותו מה הוא מחפש שם, ענה שהוא מנסה לראות באיזו תנוחה סבא שוכב בתוך הקבר...

המסר החשוב ביותר לילדים הוא, שאפשר לשאול כל דבר, מותר לדבר על כל דבר ויש לגיטימציה לרגשות השונים שיכולים לצוף במצבים כאלה ולביטויים השונים שלהם– צער, כעס, עצבנות, בכי, התרחקות וכו'.

שיתוף ברגשות שלנו נותן לילד לגיטימציה לבטא את רגשותיו שלו. אם ננסה לגונן על הילד ולהימנע מהבעת צער, בכי או כאב בנוכחותו, יש סבירות גבוהה שהילד ינסה להימנע מהפגנת רגשות אלו או יחוש אשמה במידה ויצופו אצלו מאחר ולא ראה מישהו אחר שחש כך.

אז הנה כמה שאלות נפוצות שמטרידות ילדים ואיך אפשר לענות עליהן:

מתי הוא יחזור?

חשוב להעביר מסר ברור שהמוות הוא סופי ומי שמת כבר לא חוזר אבל שהוא לעולמים יהיה בליבנו, בזיכרונותינו ותמיד יהיה חלק מאתנו ומהמשפחה

האם לא קר לו? צפוף לו? מפחיד לו?

על מנת לחסוך מהילד דאגה לגורל המת, חשוב להעביר מסר שהאדם המת כבר לא מרגיש שום דבר ושהוא נגאל מייסוריו.

גם אני יכול למות? / גם אתה יכול למות?

במיוחד במצבים של מוות כתוצאה ממחלה סופנית , ילדים עלולים לחשוש שכל מחלה עלולה להסתיים במוות ולכן חשוב לומר שברוב המקרים אנשים מבריאים והרופאים מצליחים לרפא אותם. שכולם בסוף מתים, אבל בדרך כלל זה קורה בגיל מבוגר כשאנחנו כבר זקנים וכבר ממש אין לנו כוח יותר לחיות...

מה יהיה איתי אם יקרה לך משהו?

מומלץ לשאול את הילד מה היה רוצה שיהיה אתו במקרה כזה. שאלה מסוג זה עולה במיוחד אצל ילדים שחוו אובדן של אחד ההורים ועולה אצלם החשש לגורלם במידה וההורה הנותר ימות גם הוא. קיומה של "תכנית מגירה" שתואמת את רצונם, הרבה פעמים משקיטה את החרדה.

מה לעשות כשאני מאוד מתגעגע?

אפשר להציע לילד לראות יחד תמונות וסרטונים, להכין קופסת זיכרונות עם דברים שקשורים לאהוב שנפטר, לצייר לו, לכתוב מכתבים ובעיקר לאפשר לבטא את הגעגועים, לשתף במחשבות ובמשאלות. כמו כן, אפשר להציע הסחת דעת באמצעות עיסוק בדברים שגורמים לילד לשיפור מצב הרוח.

לצערי הרב בשנים האחרונות ליוויתי ילדים שהתמודדו עם המוות בעקבות אובדן הורה או אח ומצאתי את עצמי עונה על שאלות רבות מצד ילדים. אז כדי לנסות להסביר את הנושא בגובה העיניים שיהיה פשוט וברור ומצד שני יכניס גם נגיעה אופטימית, כתבתי עבורם הסבר בשפה של "סולי".

אני מזמינה אתכם להוריד את הקובץ הכולל הסבר על מוות ואובדן בשפת ״סולי״ לילדים ולהשתמש בו בכל מצב שבו תחשבו שיהיה עבורכם לעזר.

אז שלא נדע צער! ואם יש לכם שאלות, אל תהססו לפנות!

סיגל


112 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page