חיפוש

איזה ילד אתם רוצים לגדל?

השבוע יצא לי להגיע לסניף דואר התור היה מאוד ארוך, ולא הייתי בטוחה שיש בסניף הזה את השירות שאני צריכה. ניגשתי לתחילת התור במטרה לבדוק אם בכלל יש טעם שאמתין.

האדם שעמד בסוף התור צעק לעברי בגסות – ״הלו,גברת מה זה צריך להיות?! את לא רואה שיש פה תור!״ רוב האנשים בתור פשוט המשיכו לעמוד בשקט ולא התערבו ואז ניגש אליי אדם נחמד ושאל אם יש סיבה מיוחדת שאני עוקפת את התור ואני כמובן מייד הסברתי לו שאני רק רוצה לשאול שאלה.


הסיטואציה הזו היא רק דוגמה קטנה למצב יומיומי שבו אנחנו נחשפים לתגובות שונות של אנשים מסביבנו.

אם תשימו לב, תוכלו לחלק את האנשים מסביבכם ל-3 טיפוסים ששונים זה מזה בדרכי התגובה שלהם:


הטיפוס התוקף- נוטה להשתמש בדיבור פוגעני, מרוכז במה שהוא רוצה, לא מתחשב ברגשות או צרכים של אחרים, פועל לרוב באימפולסיביות, צריך להרגיש שהוא שולט במצב, נוטה להאשים אחרים.

ובשפה של סולי - מרוקן סוללות של אחרים ומנסה כך להטעין את עצמו.


הטיפוס החושש – נוטה להיות שקט, משתדל לרצות אחרים ולעשות מה שהם רוצים , חושש לומר מה הוא רוצה, צריך או מרגיש, נוטה לקחת את האשמה עליו ,

ובשפה של סולי - מטעין אנשים אחרים אבל הסוללה שלו מתרוקנת.


הטיפוס הבטוח – זה שיודע לומר מה הוא רוצה או צריך ועושה את זה ברגישות והתחשבות באחרים. הוא מתנהל באסרטיביות, לוקח אחריות על מעשיו ובשפה של סולי - מטעין גם את הסוללה שלו וגם את זו של האחרים.


ועכשיו בואו נדבר על הילדים שלכם, איזה טיפוסים הייתם רוצים שהם יגדלו להיות?





מוזמנים לענות על שאלון קצרצר שייתן לכם הערכת מצב -


איך לדעתכם הילד שלכם יגיב במצבים הבאים:

(הכתוב רלבנטי לשני המינים, נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד )



הילד שלכם רוצה לעבור מקום ישיבה, המורה מסרבת להעביר אותו מסיבותיה.

כיצד הוא יגיב?


1. מתמרד ולא מסכים לשבת במקום שהמורה בחרה עבורו.

2. מציית למורה, אבל כשחוזר הביתה מתלונן ובוכה

3. ניגש בהפסקה למורה ומסביר לה למה חשוב לו לעבור מקום.



הילד שלכם מתארח אצל חבר ורוצה לשחק במחשב, החבר המארח רוצה לשחק בכדורגל.

איך הוא יגיב?


1. ״אם לא משחקים בפורטנייט, אז אני הולך״ .

2. ״לא משנה לי... נשחק במה שאתה רוצה...״

3. ״אולי נשחק קודם קצת בפורטנייט ואח״כ נצא לשחק כדורגל?״



לילד שלכם נמאס שהחבר שלו כל הזמן קובע ומחליט מה הם יעשו כשהם נפגשים.

כיצד הוא יגיב?


1. ״נמאס לי שאתה כל הזמן משתלט! אתה לא יודע בכלל להיות חבר!״

2. יגיד לכם שזה מעצבן אותו אבל לא יאמר לחבר כלום.

3. ״זה לא נעים לי שכל הזמן אתה מחליט מה לעשות, היום אני רוצה לבחור...״


הילד שלכם עומד בתור למגלשה בפארק מים, פתאום מגיע ילד אחר ועוקף אותו.

כיצד הוא יגיב?


1. ״מה אתה נדחף, יא מניאק אתה לא רואה שיש פה אנשים לפניך?!״

2. לא מעז לומר כלום ופשוט נותן לילד האחר לעקוף

3. ״סליחה, אבל נראה לי שאני הייתי לפניך, התור מתחיל משם...״



אם התשובות שלכם היו ברובן מס׳ 1 כנראה שהילד שלכם נוטה להיות תוקף, מרוכז בצרכים וברצונות שלו ולרוב מתעלם מהרגשות או הרצונות של האחרים. הוא לא תמיד מצליח לקרוא את הסיטואציה החברתית ויש לו סיכוי גבוה יותר להיות מעורב באירועים אלימים ולהתקשות בתחזוקת קשרים חברתיים.


אם התשובות שלכם היו ברובן מס׳ 2 כנראה שהילד שלכם לרוב חושש, נוטה לרצות אחרים, פחות בטוח בעצמו ופוחד שאם יביע את רצונותיו, יאבד את אהדת הסביבה. יש לו סיכוי גבוה לפתח תסכולים, דימוי עצמי נמוך וחוסר בטחון כללי.


אם התשובות שלכם ברובן מס׳ 3 כנראה שהילד שלכם בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה – הוא נוטה להיות קשוב לאחרים, יודע להיות אמפתי ומצליח לבטא את רצונותיו וצרכיו תוך התחשבות ברגשות של הסביבה. הוא קורא את המפה החברתית ויודע להתנהל באופן מותאם. יש לו סיכוי גבוה להצליח מבחינה חברתית, לפתח תחושת בטחון ודימוי עצמי חיובי.


אם הייתם רוצים שהילד שלכם יגיב אחרת, יש לנו בשורה טובה עבורכם- אפשר לשנות את המצב!

כיום כבר הוכח שבעזרת למידה ואימון, ילדים יכולים לפתח - אמפתיה, רגישות לסביבה, שליטה עצמית, יכולת דחיית סיפוקים ועוד מיומנויות רבות שיסייעו להם להתנהל נכון מבחינה חברתית ואישית עם כל אתגר בחיים.


אז איך עושים את זה?


1. ״עשו זאת בעצמכם״ - אם אתם מרגישים שיש לכם את המיומנויות והכלים ללמד את ילדכם, הקדישו בכל שבוע זמן אימון משותף שבו תעבדו עם ילדכם על חיזוק המיומנויות ושיפור הביצועים -בדיוק כמו שהייתם עושים אם הייתם רוצים ללמד אותו לרכב על אופניים. התרכזו בכל פעם במיומנות ספציפית (כמו: שליטה עצמית, סבלנות, הקשבה) או בסיטואציה חברתית ( כמו: הצטרפות לקבוצה, התמודדות עם סירוב, ויכוח עם חבר).


2. הדרכת הורים- אם אתם מרגישים שאין לכם מספיק כלים ואתם רוצים ללמוד בעצמכם כיצד לאמן את ילדכם במיומנויות חברתיות וכיצד לעזור לו כשהוא משתף אתכם בקונפליקטים חברתיים ואתגרים יומיומיים, אתם יכולים ללמוד כיצד לעשות זאת במס׳ מפגשים פרטניים או במסגרת קורס הורים.


3. לשלב את הילד בקבוצת מיומנויות חברתיות – הקבוצה מאפשרת לילד מרחב חברתי מוגן המשלב למידה ואימון של המיומנויות. הילד מקבל כלים מעשיים להתנהלות נכונה, הזדמנות ליישם אותם ופידבק מידי מהמנחה.



ואם אתם מתלבטים אן רוצים קצת יותר פרטים על כל אחת מהאפשרויות, מוזמנים ליצור קשר 054-7873845.


אז שיהיה בהטענה!

סיגל